«زندگی پس از زندگی» مخاطب را با اندیشه آخرت آشنا میکند/ بکار گیری زبان هنر برای بیان مفاهیم پیچیده قیامت
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۳۸۷۹
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: هیچ برنامه ای در صدا و سیما تاکنون همچون برنامه زندگی پس از زندگی به زبان ساده به موضوع مرگ و قیامت نپرداخته است.
به گزارش گروه فرهنگی دانشجو، حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:تمایز اصلی حکمرانی اسلامی نسبت به حکمرانی غیراسلامی در این است که در حکمرانی اسلامی هدف فقط،اداره جامعه به بهترین وضع نیست بلکه علاوه برآن هدایت جامعه به سوی بهترین وضع هم می باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزو:اگر بحث هدایت مطرح شود آن وقت انسان مسافر خواهد بود نه مقیم و این نتیجه این تمایز است. یعنی در حالی که در حکمرانی سکولار هدف خوش گذراندن و ماندن و مقیم شدن در این دنیا است در حکمرانی اسلامی هدف پیشرفت، تکامل، تغییر و در نتیجه رفتن به سوی خدا است.هدف بودن و ماندن نیست بلکه سفر و سلوک در مسیر صراط مستقیم است.و آن وقت اینجا مسئله قیامت، آخرت غیب و معاد فوق العاده مهم می شود.
لک زایی ادامه داد: اگر ما در سالهای پس از انقلاب اسلامی جایگاه توجه به بحث معاد و قیامت و غیب را در برنامه های صدا و سیما بررسی کنیم متوجه می شویم که هیچ برنامه ای لااقل تا جایی که بنده اطلاع دارم نبوده که به اندازه برنامه "زندگی پس از زندگی" بحث غیب، معاد، قیامت، مرگ و آخرت را برای مردم اینقدر ساده و به زبان خودمانی بیان کند و باعث تامل و تفکر آنها شود.آن هم توسط کسانی که از جنس خودشان هستند، نه فیلسوف، نه حکیم و نه عارف.
وی درخصوص اهمیت برنامه "زندگی پس از زندگی" از نظر حکمرانی گفت:این برنامه مردم را وارد این فضای هدایت میکند. یعنی مردمی که این برنامه را تماشا می کنند لااقل بخش متنابهی ازآنها با اندیشه غیب، روح، رابطه روح و بدن و آخرت نسبت به دنیا آشنا می شوند و اعتقادشان قوی ترمی شود و به دنبال هادی راه می افتند و اینجاست که حکومت اسلامی و حکمرانی اسلامی می تواند به ایفای ویژه هدایتی خودش هم بپردازد. درواقع جامعه را امام به سمت خدای متعال راهنمایی میکند. پیوند امت و امامت اینجاست که شکل می گیرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:نسبت به پیوند دولت و شهروندان که در حکمرانی سکولار خیلی برجسته است، در حکمرانی دینی سطح روابط از روابط دولت و شهروندان به سطح روابط امت و امام ارتقا پیدا می کند.امام هادی است امام وظیفه ذاتی اش این است که امت را به سوی لقاء الهی و دارالاخره هدایت کند و کمک کند مردم متوجه شوند که همانطور که به فکر ارتقا نیازهای بدنی و تامین نیازهای دنیایی خودشان هستند از آن مهم تر باید به فکر ارتقا وجود روحانی شان هم باشند.
وی در انتها گفت:از این منظر هست که من گمان میکنم برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه ی موفقی هست و جا دارد که مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد و ادامه پیدا کند و حتی خیلی زیباتر و موثرتر واقع خواهد شد اگر بتواند بیش از این مقداری که الان می پردازد به تجربه های مردمان در دیگر اقصی نقاط دنیا هم بپردازد.جا دارد از دست اندرکاران این برنامه تشکر کنیم که توانستند با این زبان خیلی روان و با بهره گیری از زبان هنر مفاهیم پیچیده مربوط به مرگ، معاد، قیامت و عالم غیب را برای مردم مطرح کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: زندگی پس از زندگی شبکه چهار قیامت زندگی پس از زندگی حکمرانی اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نیاز به سرگرمی سالم برای مخاطب/ سعید ابوطالب «سناتور» را میسازد
نهمین قسمت از برنامه «کافه نقد» با اجرای مهران دهنمکی، به تحلیل محتوایی رئالیتیشو «پدرخوانده» پرداخت. سعید ابوطالب؛ کارگردان، نویسنده و تهیهکننده این رئالیتیشو، هادی مومنی؛ فعال رسانهای و عباس گل؛ روزنامهنگار مهمانان این برنامه بودند.
ابوطالب در ابتدای این برنامه گفت: بازیهای نقش منفی یا بازیهای دورهمی به ویژه مافیا، قبل از اینکه وارد شبکه نمایش خانگی شوند، مردم آنها را در خانههایشان یا در دورهمیهایشان بازی می کردند. این مدل رئالیتیشو در ابتدا توسط یکی از پلتفرمها به من پیشنهاد شد. من آن را دوست نداشتم زیرا آن را بلد نبودم و فکر نمیکردم بتواند چیزی به مخاطب عرضه کند.
وی اضافه کرد: ما نیازمند سرگرمی سالم برای مخاطب هستیم اما آن سرگرمی حتما باید حاوی پیام باشد. درباره این بازی تحقیق کردیم و متوجه شدیم که میتوانیم آن را هنجاری و خانوادگی کنیم. البته هنجاری از این جهت که ادبیاتی برای بازی ایجاد کنیم. من چند مدل از این بازی را تحت عناوین «شبهای مافیا»، «ارتش سری»، «ضد» و «پدرخوانده» ساختم؛ بهعلاوه برنامهای به نام «سناتور» را طراحی کردیم که دو ماه دیگر آماده تصویربرداری خواهد بود.
در ادامه، عباس گل گفت: باید کار را در دو بعد فرم و محتوا بررسی کرد. در بحث فرم، مخاطب کار را پس نمیزند و یک کار استاندارد و خوشساخت میبیند اما در بخش محتوا باید تبعات آن را در نظر گرفت. مثلا از یک مدل محتوا همزمان چند کار پخش میشود و این اتفاق مخاطب را اشباع میکند. مساله دیگر این است که فضا بیش از حد لاکچری است درصورتی که نیازی نبود.
تهیهکننده و کارگردان «شبهای مافیا» راجع به انتخاب مخاطب برای دیدن محتواها در تلویزیون و سکوها گفت: برنامهها در صداوسیما به این شکل است که مخاطب تلویزیون را روشن می کند، برنامه یا سریال مورد علاقهاش را تماشا میکند و بعد آن را خاموش میکند. اما در نمایش خانگی مخاطب باید اشتراک بخرد زیرا بخش خصوصی است. مخاطب در یک فضای آزاد حق انتخاب دارد. این جریان آزاد برنامهسازی است و به جای تنظیمگری باید تشویق کرد.
هادی مومنی نیز در ادامه این مباحث افزود: درباره آثاری از این دست یک نوع نقد رایج در فضای عمومی وجود دارد. حتما به گوشتان خورده که مافیا بهعنوان یک پیام و اثر در دلش ترویج دروغ و فریبکاری دارد.
«مافیا» یک بازی روانشناسانه است
ابوطالب درپاسخ به این نوع نقدها توضیح داد: بله این اولین نقد محتوایی بود که به این بازی وارد شد. این بازی، یک بازی روانشناسانه بوده است. کاربردهای روانشناسانه دارد. در این بازی آدمبدها یکسوم آدمخوبها هستند. آنهایی که دروغ میگویند آدمبدها و آنهایی که راست میگویند آدمخوبها هستند. درواقع ما دروغ نمیگوییم بلکه سعی میکنیم دروغ را از راست تشخیص دهیم.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم که یک جهان انتزاعی مانند کشتی دزدان دریایی یا انبار قاچاق مافیای سیسیل بسازیم زیرا میخواهیم همزاتپنداری صورت نگیرد. بازیگران جلوی دوربین نقششان را بازی و پشت صحنه با همدیگر روبوسی میکنند. نمیخواهیم بازیگران لباس ایرانی-اسلامی داشته باشند
تهیهکننده «پدرخوانده» افزود: ایراد میگیرند که چرا لباس ایرانی-اسلامی ندارند، ما نمیخواهیم داشته باشند. حتی روی اسم کاراکترها نیز اسامی سینمایی گذاشتهایم. از طرف دیگر این تغییر برای مخاطب، جذاب است. ما رئالیتیشو هستیم زیرا متن نداریم. محتوا و خط فکری داریم. میدانیم کجا میرویم. البته تعدادی از پلتفرمها هم از این برنامه میسازند اما به بازیگر متن میدهند تا وایرال شود. در صورتی که متننویسی با ذات رئالیتیشو مغایرت دارد.
آثاری مانند «پدرخوانده» به مخاطب وفادار بوده است
مومنی در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه وقتی به تاریخ سینما برمیگردیم گویی دوگانهای بین آثاری که وفادار به واقعیت بودهاند و آثاری که جهان تخیلی را بازتاب میدهند، وجود داشته است، سپس خاطرنشان کرد: در سینمای امروز ایران با دو نوع اثر روبهرو هستیم. یکی آثاری که توسط نهادها ساخته می شوند و عموما بودجههای کلان دارند اما نتواستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند. طیف دیگر آثار طنز هستند. در واقع ما دو جریان اصلی در سینما داریم. سینمای محتواگرا و سینمای طنز. خارج از این جریان دیگری نمیبینیم.
وی ادامه داد: نگاه برخی منتقدان این است که آثار طنز با تمام ضعفهایی که دارند، به روح هنر نزدیک هستند؛ زیرا در آنجا مساله سرگرمی و مخاطب اهمیت دارد. ما این اتفاق را در نمایش خانگی میبینیم. در واقع نمایش خانگی معطوف به مخاطب است. به نظر من آثاری مانند «پدرخوانده» به مخاطب وفادار بودهاند زیرا مخاطب منفعل نیست. در واقع ما با فعلیت مخاطب روبهرو هستیم یعنی اثر طوری ساخته میشود که مخاطب بهعنوان بخشی از اثر وارد آن شود تا خودش جهان معنا و تداعیها را بسازد.
ابوطالب سپس درباره رده سنی این برنامه مطرح کرد: ما درخصوص رده سنی مقاومتی نداریم. هرچند تاکنون تذکری از این بابت به ما داده نشده است. زمانی که ما تصمیم میگیریم فصل جدید برنامه را بسازیم به نظرات مخاطبان مبنی بر اینکه کدام بخشها را دوست داشته و کدام بخشها را نداشتهاند، توجه میکنیم. زمانی که مخاطب احساس کند ما به نظر او اهمیت میدهیم، با ما همراه میشود همچنین اینکه سینما هم به برنامههای محتواگرا و هم به برنامههای سرگرمکننده احتیاج دارد.
برنامه «کافه نقد» با اجرای مهران دهنمکی و با هدف نقد و تحلیل سریالها و برنامههای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، پنجشنبهها ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو نمایش پخش میشود.
منبع: خبرگزاری ایرنا